Mel en equip

Un projecte interdisciplinari a l'Institut Bosc de la Coma


Introducció

El projecte Mel en equip va començar amb una idea dels departaments de ciències i tecnologia de l´Institut. Treballem amb la metodologia dels ABPs (Aprenentatge basat en problemes). És una metodologia didàctica per descobriment guiat, mitjançant la qual els alumnes construeixen el seu coneixement sobre la base de problemes de la vida real. La durada del projecte és de dos anys amb els alumnes de 1r i 2n d’ESO.

El projecte

a 1r d'ESO

Des de Ciències (Biologia i Geologia) treballem les Característiques de les abelles (morfologia i fisiologia), l’Ecosistema de les abelles, la cèl·lula, espècies invasores, impactes ambientals ...

A Tecnologia fem tot el procés tecnològic per construir un rusc (busquem informació dels tipus de ruscs, escollim la millor solució, fem els croquis, plànols i finalment la construcció). A més, avaluem per poder fer les millores el curs vinent i fem la primera part del vídeo del projecte.

a 2n d'ESO

Aquests mateixos alumnes recullen la mel i treballen amb els diferents productes que ens proporcionen les abelles, continuen amb la metodologia dels ABP. Des de l’àrea de Tecnologia treballen la producció i la comercialització del producte, fan el logotip per etiquetar-los, elaboren fulls de càlcul per posar-ne el preu, els promocionen... i dissenyen mètodes per combatre els atacs de la vespa asiàtica. Des de Ciències (Física i Química) analitzen la composició i les propietats (físicoquímiques i biològiques) dels diferents productes, treballen en el procés de brescar, etc...

Durant tot el curs estan pendents de l’evolució dels seus ruscos per tal de conèixer tot el cicle anual de les abelles.

Al llarg del curs hi han col·laborat altres departaments del centre.

PROJECTE INTERDISCIPLINARI a 1r i 2n ESO

  • Des d’EViP fan un còmic per col·laborar amb la revista del centre, fan els dibuixos de l’anatomia de l’abella i fan una maqueta de la cèl·lula.
  • L’àrea de Català hi participa elaborant un conte sobre la vida de les abelles.
  • Des de Castellà miren el primer capítol de la famosa sèrie “L’Abella Maia” i l’analitzen.
  • Des de Socials realitzen un climograma de l´entorn on viuen les nostres abelles.
  • Des d'Anglès miren i treballen la pel·lícula “Bee movie” i fan els anuncis dels productes de les abelles.
  • Des de tutoria descobreixen què en saben de les abelles la gent d’Olot i donen a conèixer el nostre projecte.

PROJECTE INTERDISCIPLINARI AMB ELS CICLES FORMATIUS DEL NOSTRE CENTRE

  • Els alumnes del cicle formatiu d’informàtica de grau superior del centre ens equipen un dels nostres ruscs amb càmeres i sensors per mesurar diferents paràmetres, com poden ser la temperatura, la humitat... i obtenen imatges de l’activitat diària de les abelles i també fan la nostra pàgina web. D’aquesta manera els alumnes podran estudiar-ne el comportament i la seva evolució.
  • Els alumnes del cicle superior d’administració i finances, a través de la seva cooperativa, ens fan les comandes dels nostres diferents productes per així poder-los comercialitzar

Sortides

A primer visitem la casa de les abelles de Sant Pere de Torelló (procés de brescar i feina de l’apicultor a l’apiari), i a segon visitem l’empresa Vichy Catalan per veure el funcionament d’una empresa, tant en relació a la producció, com a la comercialització i anàlisi del producte.